Nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů ve firemních vozových parcích je Škoda s podílem 54 procent. Následuje VW s 18 procenta a Hyundai s podílem 17 procent. V první pětce je ještě Tesla a BMW. Průměrně denně ve firmách elektromobily ujedou mezi 50 a 150 kilometry. Vyplývá to ze zářijového průzkumu společnosti Schneider Electric mezi 820 respondenty z firem s 50 a více zaměstnanci.
Slevy z východu
„Ačkoliv to zatím čísla nenaznačují, lze očekávat, že v nejbližších letech bude evropský trh čelit přívalu cenově dostupnějších čínských elektroaut,“ uvedl expert na elektromobilitu Schneideru Leoš Kabát. Čína je v současné době světovým lídrem, co do absolutního počtu vyrobených elektroaut.
Maximální dojezd u těch nejvýkonnějších elektromobilů podle Kabáta přesáhl hranici 700 kilometrů a vývoj jde neustále kupředu. Praxe navíc ukazuje, že vozidla na elektrický pohon jsou ideální možností na jízdu ve městech, kde je nabíjecí infrastruktura dobře rozvinutá a kde zároveň uživatelé zpravidla najedou menší objem kilometrů, dodal.
Nabíjení
Přibližně 37 procent podniků dobíjí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to takzvaných AC s výkonem do 22 kW, které mají stabilní výkon a jsou cenově dostupnější, ale nabíjí pomaleji. Dalších 29 procent firem dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek s výkonem 50 až 149 kW a 16 procent firem má k dispozici a využívá své vlastní ultra rychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW. Celkem 16 procent firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.
„Ty nejlepší ultra rychlé nabíjecí stanice na trhu dokáží dobít auto již za patnáct minut, což je zásadní průlom v oblasti elektromobility a klíčový krok směrem k masovějšímu přijetí elektrických vozidel,“ uvedl Kabát.
Počet bateriových elektromobilů registrovaných v Česku se za tři čtvrtletí letošního roku zvýšil o 49 procent, tedy o 6268, na 20.323 osobních aut. V České republice bylo ke konci července evidováno 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. To představuje nárůst o zhruba 60 procent proti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a v případě dobíjecích bodů jde o nárůst o 53 procent. V průměru v ČR na jednu stanici vychází asi sedm a půl elektroauta, zatímco v Německu, kde je elektromobilita rozvinutější, je to 19.
zdroj: ČTK