Opravovat automobily se už mohou učit žáci sušické Střední odborné školy a Středního odborného učiliště. Plzeňský kraj ve své škole vybudoval nové centrum elektromobility. Na přestavbu a kompletní vybavení moderními servisními a diagnostickými technologiemi za nejméně 15 milionů korun přispěla EU z programu IROP 10,5 milionu korun, zbytek zaplatil kraj. S kompletní přestavbou starých garáží začala škola loni na jaře, letos instalovala technologie a vybavení, řekl ČTK náměstek hejtmana pro školství a sport Vladimír Kroc (ANO).
Přizpůsobení trendům
„Opravy a seřizování hybridních či elektrických automobilů i nejnovějších technologií integrovaných do moderních vozů se budou učit žáci oborů autoelektrikář a mechanik opravář motorových vozidel. Budova opatřená inteligentními technologiemi poslouží také k výuce budoucích elektrikářů a elektrotechniků,“ popsal Kroc. Přizpůsobení výuky současným trendům podle něj umožní žákům naučit se pracovat v dynamickém oboru a zároveň tím zvýší jejich uplatnění na trhu práce.
Nápad zaměřit se ve výuce na elektromobily a moderní řídicí jednotky v současných automobilech vznikla asi před třemi roky. „Dnes máme výukový prostor vybavený jako nejmodernější autoservis, kterých v Česku mnoho nenajdete,“ poznamenal ředitel školy Jaromír Kolář. Centrum je plně funkční a pracovat s novými přístroji se tu s pomocí techniků dodavatelských firem učí první žáci, ale také pedagogové.
Vybavení školy
Školní centrum má vybavení k údržbě, opravám a seřizování elektromobilů i hybridních automobilů, nadále se ale může věnovat i automobilům se spalovacími motory. V centru je i plně vybavený pneuservis, přístroje k seřizování geometrie kol nebo nastavení radarů kontroly jízdy v pruhu, parkovacích senzorů, automatického přepínání světel, jimiž disponují současné automobily. Mají tu také moderní soustruh využívaný například při úpravě brzdových kotoučů a bubnů.
Vzduchotechniku, elektroinstalace a zabezpečení budovy ovládají pokročilé systémy řízení, objekt je tedy úsporný, a zároveň si tam žáci oborů elektrikář a elektrotechnik mohou vyzkoušet práci s novými technologiemi. Ředitel předpokládá, že moderní vybavení přiláká nové zájemce o studium. „Absolventi se totiž velmi dobře uplatní na trhu práce. Budou znát postupy oprav a seřizování vozidel, se kterými se technici v běžných servisech budou teprve postupně seznamovat,“ dodal Kolář.
Integrovaný regionální operační program už v Plzeňském kraji podpořil 27 projektů středních a vyšších odborných škol celkem 295 miliony korun.
Zdroj: čtk