Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) dnes vyzvalo Evropskou komisi (EK), aby urychleně změnila pravidla vývozu elektromobilů do Británie. Jinak od ledna hrozí, že evropské automobilky v příštích třech letech zaplatí o 4,3 miliardy eur (105 miliard Kč) navíc. Sdružení to dnes uvedlo v tiskové zprávě. Jde o brexitová pravidla, která počítají se zdaněním v případě, že v autech bude nadlimitní podíl součástek vyrobených mimo Evropu.
Podpora EU
Nastavená pravidla mají zajistit, že elektromobily vyrobené v Evropské unii budou z velké části sestaveny z místně vyráběných dílů. Výrobci na obou stranách Lamanšského průlivu ale tvrdí, že na to nejsou připraveni. ACEA také varovala, že opatření by mohla snížit produkci továren v EU zhruba o 480 000 vozů. A zvýšené náklady podle sdružení zaplatí spotřebitelé.
Hlavní problém spočívá v takzvaných pravidlech původu, která vstoupí v platnost v lednu příštího roku. Vztahují se na přepravu automobilů přes kanál La Manche v souladu s podmínkami dohody o brexitu, tedy dohody o obchodu a spolupráci mezi EU a Británií.
Úkolem pravidel je zajistit, že elektrická auta budou muset mít baterie vyráběné buď v Británii, nebo v EU. Auta, která nesplní kritéria, budou při přepravě přes kanál La Manche v obou směrech čelit desetiprocentnímu clu nebo jiným daním. Pravidla byla navržena tak, aby chránila evropský průmysl před levnými dovozy.
Problémy
Ale protože se výroba baterií v Evropě nezvýšila tak rychle, jak se očekávalo, výrobci automobilů mají problém nová kritéria splnit. Spojené království je pro evropské výrobce aut zdaleka největším exportním trhem, v loňském roce do britských přístavů dorazilo 1,2 milionu vozidel. Podobně se více aut vyrobených v Británii přepravuje do EU než do kteréhokoli jiného regionu.
Vysoké tarify by mohly prodražit výrobu elektromobilů a potenciálně zvýšit ceny. ACEA tedy požaduje, aby byla nová pravidla odložena o tři roky. Apeluje přitom na Evropskou komisi, aby začala jednat.
–ČTK–