Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM) zásadně odmítá návrh na úpravu dodatečných represivních cel na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie. Informovala o tom dnes čínská státní televize CCTV. Návrh, který v úterý představila Evropská komise (EK), přináší podle asociace značná rizika a nejistotu pro čínské firmy, které chtějí v EU fungovat a investovat.
Prozatímní dodatečná cla na dovoz elektromobilů
Komise na začátku července uvalila na dovoz elektromobilů z Číny prozatímní dodatečná cla až 37,6 procenta platná po dobu maximálně čtyř měsíců. Návrh konečných cel zveřejněný v úterý pak předpokládá, že by měla maximální sazba činit 36,3 procenta. Součástí návrhu je i snížení dodatečného cla na dovoz elektromobilů americké společnosti Tesla vyrobených v Číně na 9,6 procenta z dříve ohlášených 20,8 procenta.
Postoj Evropské komise
Evropská komise, která určuje obchodní politiku EU, je stále přesvědčena, že výroba elektromobilů v Číně má prospěch z rozsáhlých státních dotací. Asociace čínských výrobců automobilů uvádí, že vysoká cla poškozují důvěru čínských firem působících v Evropě. Výsledkem budou nepříznivé dopady na rozvoj automobilového odvětví v EU, na místní pracovní příležitosti i na snahu o udržitelný rozvoj, uvedla asociace.
Návrh konečných cel
Podle návrhu, který komise zveřejnila v úterý, by clo pro čínské automobilky, které s EK spolupracují při vyšetřování dopadů čínských subvencí, mělo činit 21,3 procenta. Pro nespolupracující automobilky pak 36,3 procenta. Návrh počítá i s individuálním devítiprocentním clem pro automobilku Tesla, kterou EK dříve řadila mezi spolupracující automobilky.
Dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny se podle britského listu Financial Times prozatím hradí pouze formou bankovních záruk a čeká se na jejich konečné schválení členskými státy EU, které by o této záležitosti měly rozhodnout do konce října. V případě schválení by cla vstoupila v platnost na pět let. Komise v úterý uvedla, že cla nehodlá vybírat se zpětnou platností.
Zdroj: čtk